Veelgestelde vragen over garantie

Om u zo goed mogelijk van dienst te zijn hebben wij onder het kopje binnen- en buitendeuren een lijst opgesteld met veelgestelde vragen. We hopen u daarmee sneller te kunnen helpen.

 

Veelgestelde vragen over binnendeuren

Ik heb een klacht. Waar kan ik deze melden?

Kijkt u eerst hieronder of uw klacht al vermeld staat. Mocht dit niet zo zijn dan kunt u uw klacht melden via de leverancier van uw deur(en)/kozijn(en).

 

Ik woon net in mijn nieuwbouwwoning of appartement en mijn deur is krom. Wat moet ik doen?

Onder invloed van (bouw)vocht kan uw deur krom trekken. Mocht na een volledig stookseizoen de kromming meer zijn dan 10 mm ten opzichte van de middelloodlijn, dan kunt u via uw leverancier van de deur een klachtmelding doen bij de fabrikant van uw deur. De fabrikant zal uw klacht in behandeling nemen.

 

Mocht mijn deur na een volledig stookseizoen nog een kromming vertonen, hoe kan ik dan meten wat de mate van kromming is van mijn deur?

U kunt de kromming van uw deur meten door aan de holle zijde een elastiek / touwtje te spannen over de volledige hoogte van het deurblad en de afwijking tussen het elastiek / touwtje en de deur te meten. De exacte beschrijving vindt u in de SKH Publicatie 13-03 Het meten van de vervorming van een deurblad.

 

Veelgestelden vragen over buitendeuren

Hoe kan ik zien of ik een GND-deur heb?

Een GND buitendeur herkent u aan de in de zijkant van de deur geplaatste ronde GND garantielabel (tot 2016). Aan de linkerzijde is een twee cijferig fabrikantnummer opgenomen wij vragen u dit nummer bij de melding op te geven.

Vanaf 2016 is een GND-deur naast een garantielabel voorzien van een zekerheidslabel dat met een QR code scanner of de "GND deurscanner" App is uit te lezen.


 

Ik woon net in mijn nieuwbouwwoning of appartement en mijn deur is krom. Wat moet ik doen?

Onder invloed van (bouw)vocht kan uw deur krom trekken. Mocht na een volledig stookseizoen de kromming meer dan 8 mm ten opzichte van de middelloodlijn zijn, dan kunt u via uw leverancier van de deur een klachtmelding doen bij de fabrikant van uw deur. De GND aangesloten fabrikant zal uw klacht in behandeling nemen.

 

Mocht mijn deur na een volledig stookseizoen nog een kromming vertonen, hoe meet ik dan hoe krom mijn deur is?

U kunt de kromming van uw deur meten door aan de holle zijde een elastiek / touwtje te spannen over de volledige hoogte van het deurblad en de afwijking tussen het elastiek / touwtje en de deur te meten. De exacte beschrijving vindt u in de Publicatie 13-03 Het meten van de vervorming van een deurblad.

 

Hoe krom moet mijn deur zijn om aanspraak te maken op garantie?

Uw deur mag, afhankelijk van de stabiliteitsklasse waarin deze is geleverd, volgens onderstaande gegevens krom trekken:

Stabiliteitsklasse    Kromming of scheluwte

Klasse I                               8

Klasse II                              6

Het kan zijn dat uw deur iets krom en/of scheluw is maar ook van belang is hoe krom en/of scheluw het kozijn is. De kromming en/of scheluwte van de deur en die van het kozijn bepalen samen de werking. Als u gaat meten is het dus goed om deze van beide te bepalen.

 

Hoe vaak / wanneer moet ik een deur schilderen?

Voor het onderhoud van uw deur verwijzen wij u naar de download 'GND- onderhoudsvoorschriften buitendeuren'

 

Valt een vlakke, samengestelde massief multiplex deur onder GND-garantie?

Nee, op multiplex wordt door GND geen garantie verstrekt.

 

Hoe kan ik zien of mijn deur echt brand, rook, inbraak of geluidwerend is?

Na het uit lezen van het zekerheidslabel geeft het prestatiescherm duidelijk de prestaties van de deur én de verantwoordelijkheden van de betrokken partijen weer.

Bij deuren voor 2016 kunt u dit zien aan de ronde stift die in de zijkant van uw deur (scharnierzijde) onder het GND garantie label opgenomen is.

 

Wat houden de GND-zekerheidsklassen® in?

Met een GND-deur voldoet u tenminste aan het bouwbesluit en met de GND-zekerheidsklassen® bieden de aangesloten fabrikanten zelfs garantie op de functionele prestaties van het geleverde en gemonteerde product. U vindt meer informatie hierover onder 'GND-zekerheidsklassen®'.

 

Hoe kan ik zien of deuren die afwijken van de standaardmaten zijn goedgekeurd door het SKH?

Dit vindt u terug in het KOMO attest-met-productcertificaat van de betreffende GND aangesloten fabrikant.

 

Ik heb een klacht. Waar kan ik deze melden?

Bij eventuele klachten moet u zich direct (doch uiterlijk binnen 4 weken) na constatering van de klacht met vermelding van relevante gegevens schriftelijk wenden tot betreffende GND-aangesloten fabrikant.

 

Ik ben het niet eens met de afhandeling van de klacht door mijn leverancier die is aangesloten bij GND. Wat nu?

Op de GND website bevindt zich de button 'Schade melden' waar u uw klachtmelding kunt indienen als u het niet eens bent met de afhandeling van de klacht.

 

Staat uw vraag daar niet tussen of wilt u meer informatie? Neem dan contact op met GND via mail: info@gnd.nl